ungeherrn.blogg.se

En blogg om böcker som kommit i min väg men kan nog kasta in ett eller annat politiskt inlägg också...

Första inlägget

Publicerad 2017-09-27 22:04:12 i Allmänt, böcker,

Medan min ett och ett halvt år äldre syster plöjde böcker, allt från "Kitty-böckerna" till "Sagan om isfolket" lekte jag mest med lego. Lite bekymrade föräldrar försökte få mig att i alla fall läsa någonting. Visst blev det några ”Fem-böcker” och det mesta av Jack London men på det stora hela ganska sparsamt med läsning. 

Först uppe i tonåren kom jag igång på allvar med läsningen med alltifrån Jan Guillou till Alistair Maclean.  Sedan dess har jag nog klämt i genomsnitt en bok i månaden inklusive ett antal ljudböcker. Särskilt Håkan Nessers egna inläsningar av sina romaner är en riktig höjdare att avnjuta.

 Sedan fem år tillbaka är jag med i en bokklubb som avverkar sju till åtta böcker per år. Allt ifrån Dostojekvskijs ”Bröderna Karamazov” till ”Jordstorm” av Kallentoft har vi läst och diskuterat. De senaste böckerna vi har läst har jag av olika anledningar velat skriva ner mina tankar kring. Det är först och främst de tankarna som jag tänkte föra fram här. Jag kallar det ”Tankar kring…” då ord som recension och referat ställer helt andra krav på texten. Se det som mina spontana men samtidigt hjälpligt strukturerade funderingar kring olika böcker. Kommentera gärna!

 //Unge Herrn

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Unge Herrn

Ung herre med många intressen där böcker och litteratur ska samsas med politik, ekonomi, musik och träning plus en underbar och hyfsat stor familj... Finns på mejl: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela